Publicitatea este un lucru de care ne izbim zilnic, fie că ne place sau nu. De cele mai multe suntem prinși de mesaje publicitare fără să realizăm, având în vedere multitudinea lor.

 

Părerea generală asupra publicității, când este vorba de televiziune, este una negativă și toată lumea parcă abia așteaptă să schimbe canalul când da peste o reclamă. În schimb, când sunt seri speciale în care se prezintă spoturi publicitare, lumea lasă filmul pentru reclamă.

 

 

Ce este publicitatea?

 

 

Dacă ar fi să ne luăm după Dicționarul Explicativ al Limbii Române, publicitatea este „€œFaptul de a face cunoscut un lucru publicului; difuzare de informații în public; caracterul a ceea ce este public.”

 

Urmărind câțiva specialiști în domeniul publicității, putem observa varietatea defințiilor pentru termenul de publicitate.

 

Publicitatea este arta de a crea minciuni din semi-adevăruri.” – Edgar Schoaff

 

Publicitatea nu este o ştiinţă. Publicitatea este putere de convingere, iar convingerea este o artă.“ – William Bernbach

 

Publicitatea poate fi descrisă ca ştiinţa scoaterii din funcţiune a inteligenţei umane timp suficient pentru ca să scoţi banii.“ – Stephen Leacock

 

Publicitatea este un abţibild de lipit direct pe creier.“ – Octav Bibere

 

Publicitatea este însăşi esenţa democraţiei.“ – Bruce Barton

 

Publicitatea este substitutul modern al argumentării; funcţia ei fiind de a prezenta ce e mai prost drept mai bun.” – George Santayana

 

La prima vedere, toate definițiile publicității par a semnala cuvintele „€œminciună” și „€œadevăr”, de unde putem deduce că publicitatea este o formă de minciună mascată petru a câștiga anumite beneficii materiale. Este o minciună cu scopuri comerciale.

 

 

Istoria publicității

 

 

Primele forme de publicitate datează încă din jurul anilor 3000 înaintea erei noastre, acestea fiind reprezentate prin semne pictate foarte strident și estetic(pentru acea perioadă) pe pereții clădirilor sau pe garduri și ziduri. Cele mai vechi izvoare în acest sens au fost găsite în ruinele Babilonului, în Roma Antică și în orașul Pompei.

 

În jurul anilor 500 înaintea erei noastre, în Roma și în Egipt, mesajele de acest gen erau pictate pe pereții clădirilor pentru a-i informa pe oameni despre diverse evenimente și jocuri publice ce urmează să aibă loc sau erau pictate săgeți înspre locurile unde se putea vota.

 

Apariția presei tipografice în 1453, inventată de Johannes Gutenberg, a creat o reală explozie în ceea ce însemna publicitate în acea perioadă. Tot mai mulți comercianți au început să facă „€œfluturași” pentru a-și promova și vinde marfa mai bine. Au urmat afișele care erau lipite pe zidurile cetăților și ale clădirilor, practica aceasta fiind folosită foarte des având în vedere ușurința cu care se puteau transporta aceste hârtii publicitare.

 

Prima reclamă a apărut în anul 1472, în limba engleză, aceasta fiind o mică bucată de hârtie care era distribuită manual și anunța vânzarea unei cărți de rugăciuni. Cu 200 de ani mai târziu, primul anunț publicat într-un ziar semnala o recompensă pentru recuperarea a 12 cai furați.

 

În anul 1704, în primul ziar publicat în mod constant în coloniile americane, Boston Newsletter, au apărut primele reclame și anunțuri publicitare. Benjamin Franklin a avut ideea de a face reclamele mai atractive prin scrierea titlurilor cu litere mai mari.

 

În anul 1841, în Philadelphia au apărut primele forme ale publicității din Statele Unite ale Americii, în momentul în care Volney B. Palmer a deschis un magazin care este considerat predecesorul agențiilor de publicitate de astăzi. Francis Ayer a fondat în anul 1869 agenția de publicitate N.W. Ayer & Son, agenție existentă și astăzi, el practicând comisioane agreate de ambele părți în vederea realizării anunțurilor publicitare.

 

România are parte în anul 1880 de înființarea primei agenții de publicitate, fondată de către David Adania. Este un moment de conjunctură pentru publicitatea românească, având în vedere că până acum singurele forme de publicitate din țară se rezumau la strigarea mărfurilor în fața prăvăliilor, „€œanunciurile” sau „înștiințările particulare” care prezentau informații despre marfa disponibilă, sub forma unor texte scurte.

 

Anul 1920 este fără doar și poate anul în care întreaga industrie de publicitate trece printr-o trasnformare majoră, din toate punctele de vedere. Se schimbă modul de abordare dar și practicile. Agențiile de publicitate încep să dezvolte strategii de marketing și copywriting, începând să efectueze chiar și cercetări de piață și studii demografice pentru a putea afla mai precis care sunt publicurile țintă.

 

Publicitate românească veche -€“ Începuturile publicității în imagini  

 

 

    Reclamă la stațiunea Mamaia -€“ Joi, 30 august 1912, cotidianul „Dimineața”  

 

  Reclamă la Loteria Romană 1934 

 

  Reclamă la Luboil, benzină și ulei, din 1937. Revista „Oficiul Național de Turism”

 

  Reclamă din 1937 la pantofi „Mociornița”. Almanahul „Universul”

 

  Reclamă la Pepsi din septembrie 1967. Colecția „Povestiri științifico-fantastice” 

 

 Medicamente împotriva beției 

 

  Țigări România Mare 

 

  Țigări București 

 

Aceste poze fac parte din colecția lui Florian Ciobanu. Puteți vedea mai multe reclame vechi pe pagina de Facebook Reclame Vechi sau pe site-ul Reclame Vechi.  Florian Ciobanu – un colecționar remarcabil. 

 

 

Avantajele și dezavantajele agenției de publicitate

 

Avantaje

 

– Au specialiști care pot desfășura activități specifice (cercetare, muncă de creație) în condiții mai bune decât personalul firmei

– Vin cu un punct de vedere obiectiv în privința rezolvării problemelor unei firme, dar și cu ani de experiență câștigată din colaborarea cu diverși clienți ce s-au aflat în situații diferite

– Au o putere de cumparare a spațiului de publicitate mai mare decât cea a unei firme. De asemenea, ele beneficiază de o reducere de preț, ceea ce face ca și cheltuielile firmei să fie mai mici

– Clientul poate renunța oricând la serviciile agenției sale. O agenție va depune toate eforturile pentru a oferi servicii foarte bune și a-l determina pe client să mai apeleze la ea.

 

Dezavantaje



– Pierderea controlului total asupra activității respective

– Reducerea flexibilității publicității

– Apariția unor conflicte în momentul în care agenția își impune metodele de lucru

– Incapacitatea clientului de a exercita un control sau o coordonare mai mare asupra publicității

– Cresterea costurilor pe produs prin cheltuielile cu publicitatea

 

Apariția radioului, TV-ului și a Internetului au transformat publicitatea într-o parte cotidiană din viața omului, o lume fără astfel de mesaje fiind aproape de neconceput în prezent. Fără publicitate, în toate formele ei, străzile ar fi mai puțin colorate, televizoarele ar fi mai goale și paginile de Internet ar fi mai aerisite.

 

Deși are aspectele ei negative, ca de altfel orice alt domeniu, fără publicitate nu am afla de foarte multe produse care ne sunt recomandate sau care ne plac în mod aparte. Probabil că nici nu ne-ar interesa, dar totuși, este bine să ai parte de diversitate.